-
Kategoria: Nasza oferta edukacyjna


W SOSW w Kłecku funkcjonuje Szkoła Podstawowa Specjalna, w której uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim z autyzmem, w stopniu umiarkowanym, znacznym i sprzężeniami realizują zadania programowe w ramach zespołów edukacyjno-terapeutycznych zwanych klasami. Liczba uczniów w każdym zespole wynosi 4-8. Szkoła Podstawowa Specjalna obejmuje dwa etapy edukacyjne:
- etap I - klasy 1-3;
- etap II - klasy 4-8.
O doborze uczniów do zespołów klasowych decydują przede wszystkim ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne. Najważniejszym kryterium jest dobro ucznia i przekonanie, że stworzono dla niego najkorzystniejsze warunki wspomagające jego rozwój.

Edukacja dzieci ma charakter całościowy i zintegrowany, oparta jest na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. Wszystkie oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze traktowane są łącznie co tworzy spójny i twórczy proces rewalidacyjny.
Działalność edukacyjna szkoły (dydaktyczna, wychowawcza i rewalidacyjna) opiera się na indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych ustalanych dla każdego ucznia na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania.

Do głównych zadań edukacyjnych szkoły należy:
- wyposażenie uczniów, w ramach posiadanych przez nich realnych możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, aby mogli porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób werbalnie i pozawerbalnie;
- przygotowanie uczniów do maksymalnej niezależności życiowej w zakresie zaspakajanie podstawowych potrzeb;
- kształtowanie zaradności ucznia w życiu codziennym, adekwatnie do aktualnego poziomu umiejętności i sprawności;
- umożliwienie uczniom uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte formy współżycia, zachowując jednocześnie prawo do swojej inności.
Na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym kształcenie uczniów z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną, obejmuje następujące obszary oddziaływania - przedmioty:
- funkcjonowanie w środowisku,
- zajęcia rozwijające kreatywność,
- zajęcia rozwijające komunikowanie się,
- wychowanie fizyczne,
- zajęcia pozalekcyjne,
- religia
Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną z autyzmem realizują podstawę kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Integralną częścią procesu edukacji w szkole jest rewalidacja indywidualna i grupowa wspomagająca rozwój dziecka w sposób korekcyjny, kompensacyjny i usprawniający.
W naszej szkole odbywają się zajęcia rewalidacji oraz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, takie jak:
- zajęcia rehabilitacyjne i ruchowe z gimnastyką korekcyjną,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia z techniki czytania i pisania,
- zajęcia socjo- i psychoterapeutyczne,
- zajęcia z terapii pedagogicznej (korekcyjno-kompensacyjne),
- oraz zajęcia indywidualne i zespołowe realizowane w ramach naszego autorskiego projektu UE - "ROZWIJAM SIEBIE", tj.:
- arteterapia,
- muzykoterapia,
- bajkoterapia,
- logoterapia,
- alpakoterapia,
- hipoterapia,
- hydroterapia,
- terapia SI,
- Tomatis
- hortiterapia
- kółko przyrodnicze - "TROPICIELE PRZYRODY"

W pracy z naszymi dziećmi stosujemy różne metody i techniki pracy, tj.:
- Metoda ośrodków pracy - metoda wiodąca,
- Metoda ruchu rozwijającego V.Sherborne,
- Programy aktywności M.Ch.Knill,
- Muzyka elementarna C.Orffa,
- Metoda behawioralna,
- Metoda F. Affolter,
- Edukacja matematyczna E.Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- Kinezjologia edukacyjna P.Dennisona,
- Metody alternatywnej komunikacji - piktogramy,
- Integracja sensoryczna,
- Terapia przez zabawę,
- Biofeedback EEG,
- Metoda Krakowska
Celem wymienionych zajęć jest rozwijanie i doskonalenie zmysłów, korekcja wad postawy, rozwijanie i doskonalenie mowy i innych sposobów komunikowania, rozwijanie zainteresowania techniką komputerową, korygowanie niepożądanych społecznie zachowań, wspomaganie nauki czytania, pisania, liczenia itp.
Dążymy do tego, aby absolwent naszej szkoły był człowiekiem, który:
- jest przygotowany do pełnienia różnych ról społecznych,
- ma poczucie własnej wartości i godności,
- aktywnie uczestniczy w różnych formach życia społecznego i kulturalnego,
- potrafi komunikować się z otoczeniem werbalnie i pozawerbalnie,
- ma ukształtowaną czynną postawę w zakresie organizacji czasu wolnego i kultury życia codziennego,
- posiada umiejętności nawyki związane z higieną, kulturą osobistą i estetyką otoczenia,
- posiada postawę proekologiczną,
- opanował wiadomości i umiejętności szkolne w zakresie możliwym do osiągnięcia.

Oto nasze sale lekcyjne
A tak wygląda nasza biblioteka